Träning efter graviditet och förlossning

LinneaAtt få barn innebär en omställning på många plan, känslomässigt såväl som fysiskt. Hormonella förändringar, sömnbrist och en kropp som känns helt annorlunda jämfört med ditt “vanliga jag”. Detta kan upplevas frustrerande och det är svårt att veta var man ska börja när det kommer till träning och vad din kropp klarar av.

En graviditet påverkar kroppen på en mängd olika sätt och alla graviditeter är olika, men en gemensam faktor är att kroppen behöver rätt vägledning och guidning för att bli återställd. För att bygga upp din kropp efter en graviditet måste du rikta fokus inåt, vilket innebär en ny typ av träning som för många kvinnor är okänd mark.

Linnea Karlsson

Vår coach Linnea Karlsson är licensierad Postpartum Corrective Exercise Specialist, dvs specialiserad på träning efter graviditet och förlossning. Hon är själv tvåbarnsmamma och har upplevt känslan av att inte känna igen sin kropp och uppgivenheten i att inte veta hur problemen ska attackeras.

För dig som aldrig lagt fokus på att stärka upp din inre “kärna” efter en graviditet, så är det aldrig för sent. Flertalet kvinnor idag upplever att dom måste göra avkall på saker, dom kan inte springa, inte hoppa, har ont i ryggen eller kring bäckenet, måste alltid hålla kolla på vart närmaste toalett finns etc. Många av dessa problem kan härledas till svagheter eller obalanser kring bålen och bäckenet. Dessa problem är otroligt vanliga, men det betyder inte att det är något du behöver acceptera och finna dig i. Det finns mycket du själv kan göra, bara du får rätt verktyg och guidning.

Träning med Linnea

Du kan välja att träna själv med Linnea som din Personliga tränare (PT) eller i kursform genom Postpartum Restore (steg 1) och Postpartum Strength (steg 2). Känner du dig osäker på din kropps status, har specifika besvär eller vill ha individuell rådgivning är första steget att boka en konsultation. All anmälan/intresseanmälan sker enklast via formuläret längre ner på sidan.

Konsultation

En konsultation tar 45 minuter och kostar 300 kr. Då ingår:
– Nulägesanalys av kroppen genom enklare tester. Vi testar magmuskeldelning (diastas) samt bäckenbotten aktivering (ej invändig).
– Diskuterar hur vi kan ta träningen vidare och vad som bör vara i fokus för just dig.

Postpartum Restore (steg 1)

Här tränar vi tillsammans i mindre grupper om 6-8 personer där målet är att bygga en bra grund, där du kommer att lära känna din kropp på en ny nivå. Fokus är att stärka och återställa funktionen i dina inre magmuskler och bäckenbotten. Vi ser till hur hela din kropp samspelar och hur dina djupa coremuskler är en viktig länk i att bygga en stark och smärtfri kropp. Kursen är uppdelad på 6 träffar och kostar 1495 kr.

Kursen syfte och mål:

  • Kursen är för dig som vill ta kontrollen över dina djupa coremuskler igen: din bäckenbotten och djupa magmuskler. 
  • Vi aktiverar och stärker de muskler som varit specifikt utsatta under en graviditet, muskler som blivit försvagade och kanske utsatts för trauma på något sätt.
  • Målet är att stärka upp dina inre magmuskler och bäckenbotten med säkra och effektiva övningar. Samt att öka medvetenheten kring dessa muskler och hur de påverkar och interagerar med resten av din kropp
  • Vi arbetar med övningar för att aktivera, stärka och slappna av(!) i vår bäckenbotten och våra lager av magmuskler.
  • Vi lär oss koppla på och använda dessa muskler i andra övningar, rörelser och i dagliga livet.

Kursen riktar sig till dig som:

  • Någon gång varit gravid. Det är aldrig för sent att träna upp de här delarna av kroppen.
  • Vill stärka upp din mage och få bort “mammamagen” 
  • Upplever att du har svårt att få kontakt med det här området, bäckenbotten såväl som att “koppla på” magen.
  • Upplever att du har dålig hållning och ont i rygg/axlar 
  • Har problem med smärta/obehag i ryggen eller bäckenområdet eller lider av urinläckage
  • Vill få en stark och säker bäckenbotten.  

Kursens innehåll:

  • En första längre informationsträff  där ni får veta mer om kursens upplägg och innehåll. Vi genomför enklare tester på oss själva, exempelvis magdelning (diastas). Ni får en närmare bild av vad de fem veckorna kommer innehålla. Tillfället är 90 minuter.
  • fem träningstillfällen i grupp om ca 6-8 personer, a´60 min.
  • Träningsprogram och övningar för träning på egen hand.
  • En privat grupp på sociala medier där övningar och tips kommer delas. Där kan du även ställa frågor till Linnea och hålla kontakt med de andra i gruppen.
  • Stöd och guidning av Linnea genom hela kursen.
Kursstart Postpartum Restore:
V. 12 – 17, 2020
Onsdagar kl 10.15 – 11.15 med barn – OBS Första tillfället á 90 min är lördag 21/3 10.30-12.00 utan barn.
Tisdagar kl 19.00 – 20.00 utan barn. – OBS – Första tillfället 17/3 är 90 min

Postpartum Strength (steg 2)

I steg 2 tar vi steget vidare och fortsätter att bygga styrka i vår core och i resten av kroppen. Du får lära dig hur du tar steget vidare i träningen och behåller kontrollen över magmuskler och bäckenbotten. Kursen är uppdelad på 5 träffar och kostar 2295 kr.

Kursens syfte och mål:

  • Fortsätta bygga styrka i hela kroppen med utgångspunkt från dina coremuskler.
  • Du får lära dig säker och effektiv träning, där vi applicerar allt det du lärt dig i steg 1.
  • Du får testa träning med olika redskap och fokus, med målet att hitta det som passar dig.
  • Vi använder oss av gummiband, fria vikter som kettlebells och hantlar, maskiner, bollar, samt testar olika konditions-alternativ exempelvis stakmaskin och cross trainer.

Kursen riktar sig till dig som:

  • har gått steg 1 eller har haft PT med Linnea.
  • vill fortsätta stärka upp din kropp samtidigt som du behåller kontroll över magmuskler och bäckenbotten.
  • vill öka förståelsen för hur du tränar säkert och effektivt med utgångspunkt från dina coremuskler.
  • vill lära dig mer om hur använder kroppen smart och effektivt i såväl träning som vardag.
  • vill få uppslag på vilken träning som inspirerar och passar dig bäst.
  • vill skapa ihållande träningsrutiner som får dig att må bra.

Kursens innehåll:

  • Fem träningstillfällen i grupp om ca 6-8 personer,à 75 min?
  • Övningar för träning på egen hand, samt olika fokusområden varje vecka.
  • En privat grupp på sociala medier där övningar och tips kommer delas. Där kan du även ställa frågor till Linnea och hålla kontakt med de andra i gruppen.
  • Stöd och guidning av Linnea genom hela kursen.
  • Kursen inkluderar 2 månaders träningskort på UPC
Kursstart Postpartum Strength:
V. 11 2020

Kontakta Linnea

Om ni har frågor kring Postpartum träning så kan ni kontakta linnea.karlsson@umeaperformance.se. Vi startar grupper fortlöpande så anmäl intresse i formuläret här nedan.

Personlig träning

Här skräddarsyr vi träningsprogram och upplägg utifrån dina förutsättningar och mål. Det ger dig möjligheten att anpassa och fokusera extra på just det du och din kropp behöver. Har du specifika besvär kan personlig träning vara att föredra. Linnea ser till helhetsbilden av dina besvär och riktar fokus på orsakerna, inte symptomen.

Hela din kropp samspelar, dina olika kroppsdelar är som länkar i en kedja och ofta sitter inte problemet i den länk där du upplever smärta eller besvär.

Tjänst PT-Tillfällen Pris Träningskort
Mamma-intro* 3 1 000 kr
PT-liten 10 6 000 kr 3 mån
PT-mellan 20 11 000 kr 6 mån
PT-stor 30 15 000 kr 9 mån

*Mamma-intro inkluderar en konsultation och 2st PT-tillfällen med Linnea.

Anmälan/intresseanmälan


Anmäler mig till Postpartum Restore period v4-9 2020 (1495:-). Önskar onsdagsgruppen 10.15 med barnAnmäler mig till Postpartum Restore period v4-9 2020 (1495:-). Önskar tisdagsgruppen 19.10 utan barnAnmäler mig till Postpartum Restore period v11-16 2020 (1495:-). Önskar onsdagsgruppen 10.15 med barnAnmäler mig till Postpartum Restore period v11-16 2020 (1495:-). Önskar tisdagsgruppen 19.00 utan barnVill boka in konsultation med Linnea (300:-)Intresserad av att anlita Linnea som Personlig tränare - kontakta mig